Statut Towarzystwa Przyjaciół Legionowa
zatwierdzony przez Walne Zebranie Członków
w dniu 21 kwietnia 2012 r.
§ 1
Towarzystwo Przyjaciół Legionowa jest dobrowolnym samorządnym apolitycznym stowarzyszeniem zwanym w dalszej części Statutu Stowarzyszeniem, działającym na podstawie Ustawy z dnia 7 kwietnia 1989r Prawo o Stowarzyszeniach (Dz.U. z 1989r nr 20 poz. 104 ze zmianami) a także niniejszego statutu. Towarzystwo posiada osobowość prawną. Nazwa Towarzystwa jest prawnie zastrzeżona . Towarzystwo może używać znaków graficznych chronionych przez prawo.
§ 2
Towarzystwo zostaje powołane na czas nieokreślony.
§ 3
Siedzibą władz Towarzystwa jest Legionowo.
§ 4
Terenem działania Towarzystwa jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej. Dla właściwego realizowania swoich celów Towarzystwo może prowadzić działalność również poza granicami kraju.
§ 5
Towarzystwo może używać odznak i pieczęci zgodnie z obowiązującymi przepisami, zatwierdzonych uchwałą Walnego Zebrania Członków Towarzystwa.
§ 6
Towarzystwo współpracuje z krajowymi, zagranicznymi i międzynarodowymi organizacjami i instytucjami o tym samym lub podobnym profilu działania oraz może być członkiem tych organizacji na zasadach pełnej samodzielności.
§ 7
Towarzystwo opiera swoją działalność na pracy społecznej członków. Do prowadzenia swoich prac może zatrudniać pracowników.
ROZDZIAŁ II
Cele i formy działania
§ 8
Celem Towarzystwa jest działanie na rzecz integracji i rozwoju lokalnego środowiska społecznego w następujących obszarach: kultura, oświata, edukacja, ochrona środowiska, rozwój regionalny i lokalny, w szczególności zaś upowszechniania historii miasta i regionu, budowanie zamiłowania i poszanowania dla dziedzictwa kulturowego, środowiska naturalnego oraz poprawę walorów estetycznych i krajobrazowych przestrzeni publicznej, promocję miasta i regionu, a także poszerzanie grona miłośników i sympatyków regionu.
§ 9
- Towarzystwo realizuje swoje cele poprzez:
1) inicjowanie projektów wynikających z celów Towarzystwa i organizowanie publicznych zebrań i dyskusji nad nimi.
2) przekazywanie projektów organom administracji rządowej i samorządowej, instytucjom, organizacjom społecznym.
3) gromadzenie zbiorów dokumentujących przeszłość i teraźniejszość Legionowa oraz miejscowości położonych na terenie powiatu legionowskiego.
4) działalność wydawniczą w zakresie upowszechniania wiedzy regionalnej oraz aktywności społecznej i artystycznej mieszkańców.
5) organizowanie lub inicjowanie zjazdów, konferencji, dyskusji publicznych, związanych z celami Towarzystwa.
6) organizowanie wycieczek, spotkań, wydarzeń artystycznych, tematycznie związanych z celami Towarzystwa.
7) finansowanie nagród i innych form motywacji w procesie edukacyjnym.
2. Dla realizacji celów Towarzystwo prowadzi działalność pożytku publicznego w formie odpłatnej i nieodpłatnej, której przedmiotem, przy uwzględnieniu kodów i opisów zgodnych z Polską Klasyfikacją Działalności jest:
A. Działalność odpłatna
58.11.Z Wydawanie książek
58.14.Z Wydawanie czasopism i pozostałych periodyków
58.19.Z Pozostała działalność wydawnicza
59.20.Z Działalność w zakresie nagrań dźwiękowych i muzycznych
59.11.Z Działalność związana z produkcją filmów, nagrań wideo i programów telewizyjnych
90.03.Z Artystyczna i literacka działalność twórcza
93.Z Działalność rozrywkowa i rekreacyjna
B. Działalność nieodpłatna
94.99.Z Działalność pozostałych organizacji członkowskich, gdzie indziej niesklasyfikowanych
95.60.Z Działalność wspomagająca edukację
93.29.Z Pozostała działalność rozrywkowa i rekreacyjna
§ 10
- Towarzystwo może prowadzić działalność gospodarczą w rozmiarach służących realizacji celów statutowych na zasadach określonych w odrębnych przepisach.
- Dochód z działalności gospodarczej Towarzystwa służy wyłącznie realizacji celów statutowych oraz zadań należących do sfery zadań publicznych, o których mowa w art. 4 Ustawy z dnia 24.04.2003 roku o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie ( Dz.U. nr96 poz.873 ze zmianami ) i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.
ROZDZIAŁ III
Członkowie, ich prawa i obowiązki
Członkowie Towarzystwa dzielą się na :
1) Członków zwyczajnych
2) Członków wspierających
3) Członków honorowych
§ 11
- Członkami Towarzystwa mogą być osoby fizyczne i prawne.
- Osoba prawna może być jedynie członkiem wspierającym Towarzystwa.
- Osoba prawna działa w Towarzystwie przez swojego przedstawiciela.
§ 12
- Członkiem zwyczajnym może być osoba fizyczna posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych, będąca obywatelem polskim.
- Przyjęcia nowych członków dokonuje Zarząd uchwałą podjętą w ciągu dwóch miesięcy od daty złożenia deklaracji, zawierającej rekomendację dwóch członków zwyczajnych.
- W razie odmowy przyjęcia w poczet członków zainteresowany ma prawo w terminie jednego miesiąca złożyć na ręce Zarządu odwołanie do Walnego Zebrania Członków.
- Walne Zebranie Członków rozpatruje odwołanie na najbliższym posiedzeniu. Stanowisko Walnego Zebrania jest ostateczne.
§ 13
1.Członek zwyczajny Towarzystwa ma prawo:
a) wybierać władze Towarzystwa i być do nich wybieranym
b) uczestniczyć z głosem stanowiącym w Walnym Zebraniu Członków
c) zgłaszać wnioski i postulaty dotyczące działalności Towarzystwa.
d) korzystać z pomocy Towarzystwa w podejmowaniu działań zgodnych z jego celami statutowymi
e) brać udział w pracach, zebraniach i innych przedsięwzięciach Towarzystwa z prawem głosu
2. Członek zwyczajny zobowiązany jest do :
a) przestrzegania Statutu, regulaminów i uchwał władz Towarzystwa.
b) regularnego opłacania składek na rzecz Towarzystwa
c) czynnego uczestnictwa w realizacji celów statutowych Towarzystwa
d) dbania o dobre imię i mienie Towarzystwa
§ 14
- Członkiem wspierającym Towarzystwa może być osoba fizyczna lub prawna, zainteresowana merytoryczną działalnością Towarzystwa i akceptująca jego cele, która zadeklaruje pomoc rzeczową lub finansową i zostanie przyjęta przez Zarząd na podstawie pisemnej deklaracji.
- Członek wspierający ma prawo brać udział z głosem doradczym w pracach Towarzystwa, zgłaszać do władz Towarzystwa wnioski i postulaty dotyczące podejmowanych przez Towarzystwo zadań.
- Członek wspierających zobowiązany jest do przestrzegania ustaleń zawartych w podpisanej deklaracji.
§ 15
- Członkiem honorowym Towarzystwa może zostać osoba fizyczna, szczególnie zasłużona dla realizacji celów statutowych Towarzystwa.
- Godność członka honorowego nadaje Walne Zebranie Członków na wniosek Zarządu Towarzystwa.
- Członek honorowy nie posiada biernego oraz czynnego prawa wyborczego, może jednak brać udział z głosem doradczym w statutowych władzach Towarzystwa, poza tym posiada takie prawa jak członek zwyczajny.
- Członek honorowy zwolniony jest z obowiązku opłacania składek członkowskich.
§ 16
- Członkostwo w Towarzystwie ustaje na skutek :
a) dobrowolnej rezygnacji z przynależności do Towarzystwa, zgłoszonej na piśmie Zarządowi po uprzednim uregulowaniu wszelkich zobowiązań członkowskich wobec Towarzystwa.
b) śmierci członka lub utraty osobowości prawnej przez członka wspierającego.
c) uchwały Zarządu o skreśleniu z listy członków z powodu niepłacenia składek członkowskich przez okres dwóch lat.
d) wykluczenia uchwałą Zarządu z powodu nieprzestrzegania postanowień statutu, regulaminów i uchwał władz Towarzystwa lub innych działań na szkodę Towarzystwa.
- Osoba wykluczona lub skreślona ma prawo wniesienia odwołania do Walnego Zebrania Członków w terminie 14 dni od daty doręczenia pisma zawierającego treść uchwały.
- Walne Zebranie Członków rozpatruje odwołanie na najbliższym posiedzeniu. Decyzja Walnego jest ostateczna.
ROZDZIAŁ IV
Władze Towarzystwa
§ 17
Władzami Towarzystwa są;
- Walne Zebranie Członków zwane dalej Walnym Zebraniem
- Zarząd
- Komisja Rewizyjna
- Sąd Koleżeński
§ 18
1, Wybory do władz Towarzystwa odbywają się w głosowaniu tajnym lub jawnym w zależności od decyzji Walnego Zebrania w obecności ponad połowy ogólnej liczby członków z zastrzeżeniem postanowień ustępu 2.
- W przypadku braku quorum Zarząd zwołuje Walne Zebranie w drugim terminie, nie później niż 15 minut po pierwszym terminie. Walne Zebranie zwołane w drugim terminie podejmuje uchwały zwykłą większością głosów, bez względu na ilość obecnych członków.
- Zasada opisana w ust. 2 odnosi się do wszystkich uchwał Walnego Zebrania z zastrzeżeniem § 48 Statutu.
§ 19
W przypadku zmniejszenia się ilości pochodzących z wyboru członków władz Towarzystwa w trakcie trwania kadencji, władzom tym przysługuje prawo kooptacji spośród członków zwyczajnych Towarzystwa pod warunkiem, że liczba dokooptowanych członków władz nie przekroczy 1/3 liczby członków pochodzących z wyboru. W przeciwnym razie Zarząd zwołuje Walne Zebranie w celu odbycia wyborów uzupełniających.
§ 20
Członkowie władz Towarzystwa pełnią swoje funkcje społecznie i nie pobierają za nie wynagrodzenia.
- Walne Zebranie Członków
§ 21
- Walne Zebranie Członków jest najwyższą władzą Towarzystwa.
- Walne Zebranie Członków może być :
a) zwyczajne
b) nadzwyczajne
- Zwyczajne Zebranie Członków zwołuje Zarząd raz w roku jako sprawozdawcze i raz na 3 lata jako sprawozdawczo-wyborcze, zawiadamiając członków pisemnie o jego terminie, miejscu i proponowanym porządku obrad co najmniej 14 dni przed terminem Walnego Zebrania.
- Zwyczajne Walne Zebranie powinno się odbyć nie później niż w terminie czterech miesięcy od zakończenia roku obrachunkowego.
- Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków zwołuje Zarząd:
a) z własnej inicjatywy
b) na żądanie Komisji Rewizyjnej
c) na pisemny wniosek co najmniej 1/5 ogólnej ilości członków zwyczajnych Towarzystwa
- Nadzwyczajne Zebranie Członków powinno być zwołane w terminie miesiąca od daty zgłoszenia wniosku lub żądania i obradować nad sprawami, dla których zostało zwołane.
- Uchwały Walnego Zebrania zapadają zwykłą większością głosów w głosowaniu jawnym w obecności połowy ogólnej liczby członków zwyczajnych Towarzystwa.
- Postanowienia ust. 7 nie dotyczą uchwały o zmianie statutu i rozwiązaniu Towarzystwa (§ 44 Statutu )
- Głosowanie tajne odbywa się przy wyborze władz Towarzystwa oraz w przypadku podjęcia takiej uchwały przez Walne Zebranie.
- Walne Zebranie obraduje według ustalonego przez siebie regulaminu obrad.
§ 22
Do kompetencji Walnego Zebrania należy :
1) Ustalanie głównych kierunków działania i rozwoju Towarzystwa.
2) Uchwalanie statutu i jego zmian.
3) Uchwalanie regulaminów obrad Zarządu, Komisji Rewizyjnej i Sądu Koleżeńskiego.
4) Wybór i odwoływanie Prezesa Zarządu, członków Zarządu, Komisji Rewizyjnej i Sądu Koleżeńskiego.
5) Udzielanie absolutorium Zarządowi na wniosek Komisji Rewizyjnej.
6) Rozpatrywanie sprawozdań z działalności Zarządu i Komisji Rewizyjnej.
7) Podejmowanie uchwały o rozwiązaniu Towarzystwa i przeznaczeniu jego majątku.
8) Rozpatrywanie odwołań od uchwał Zarządu.
9) Nadawanie tytułu honorowego członka Towarzystwa.
10) Rozpatrywanie wniosków i postulatów zgłoszonych przez członków Towarzystwa lub jego władze.
- Zarząd Towarzystwa
§ 23
- Zarząd składa się z 5 do 9 osób, w tym Prezesa, którego wybiera Walne Zebranie.
- Na pierwszym posiedzeniu Zarząd wybiera ze swego grona wiceprezesa, sekretarza i skarbnika.
- Każdy członek Zarządu składa oświadczenie, że nie był skazany prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe.
- Kadencja Zarządu trwa trzy lata.
- Uchwały Zarządu podejmowane są zwykłą większością głosów. Na podstawie podjętej uchwały Zarząd może podejmować uchwały w głosowaniu tajnym.
- Posiedzenia Zarządu odbywają się jeden raz w miesiącu lub częściej w razie potrzeby.
§ 24
Do zakresu działania Zarządu należy :
1) Kierowanie działaniem Towarzystwa zgodnie z postanowieniami Statutu.
2) Zwoływanie zwyczajnych i nadzwyczajnych Walnych Zebrań Członków.
3) Uchwalanie planów działalności Towarzystwa i preliminarzy budżetowych.
4) Zarządzanie majątkiem i funduszami Towarzystwa oraz podejmowanie uchwał o przyjmowaniu zapisów i darowizn.
5) Podejmowanie uchwał w sprawie przyjmowania, skreślania i wykluczania członków zwyczajnych i wspierających.
6) Reprezentowanie Towarzystwa na zewnątrz i działanie w jego imieniu.
§ 25
Zarząd działa na podstawie uchwalonego przez Walne Zebranie regulaminu.
- Komisja Rewizyjna
§ 26
- Komisja Rewizyjna jest organem Towarzystwa powołanym do sprawowania kontroli nad jego działalnością.
- Komisja Rewizyjna składa się z 3 do 5 członków, którzy wybierają spośród siebie Przewodniczącego, jego zastępcę i sekretarza.
- Kadencja Komisji Rewizyjnej trwa trzy lata
§ 27
Do zakresu działania Komisji Rewizyjnej należy :
1) Żądanie od Zarządu przedstawienia wszelkich dokumentów dotyczących działalności Towarzystwa w celu skontrolowania przynajmniej raz w roku działalności Towarzystwa
2) Występowanie do Zarządu z wnioskami wynikającymi z przeprowadzonych kontroli i żądanie pisemnych lub ustnych wyjaśnień.
3) Prawo żądania zwołania Nadzwyczajnego Walnego Zebrania w razie stwierdzenia niewywiązywania się przez Zarząd z jego statutowych obowiązków, a także prawo zwołania posiedzenia Zarządu.
4) Zwołanie Walnego Zebrania w razie nie zwołania go przez Zarząd w terminie przewidzianym statutem.
5) Składanie na Walnym Zebraniu wniosków w sprawie udzielenia lub odmowy udzielenia absolutorium dla Zarządu.
6) Składanie sprawozdań ze swej działalności na Walnym Zebraniu.
§ 28
- Uchwały Komisji Rewizyjnej podejmowane są w głosowaniu jawnym, zapadają zwykłą większością głosów w obecności wszystkich członków Komisji.
- Na podstawie podjętej uchwały Komisja Rewizyjna może podejmować uchwały w głosowaniu tajnym.
§ 29
Członkowie Komisji Rewizyjnej nie mogą pełnić innych funkcji we władzach Towarzystwa ani być pracownikami Towarzystwa.
§ 30
Członkowie Komisji Rewizyjnej mogą brać udział w posiedzeniach Zarządu z głosem doradczym.
§ 31
Komisja Rewizyjna działa na podstawie uchwalonego przez Walne Zebranie regulaminu.
§ 32
Komisja Rewizyjna ma prawo żądania od członków i władz wszystkich szczebli złożenia pisemnych lub ustnych wyjaśnień dotyczących kontrolowanych spraw.
§ 33
Komisja Rewizyjna jest niezależna od Zarządu a członkowie Komisji :
a) nie mogą być członkami organu zarządzającego ani pozostawać z nimi w związku małżeńskim, wspólnym pożyciu, w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości służbowej
b) nie mogą być karani prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe.
D. Sąd Koleżeński
§ 34
Sąd Koleżeński stosuje następujące kary:
- Upomnienie
- Naganę
- Zawieszenie w prawach członka na okres jednego roku.
- Skreślenie z listy członków.
§ 35
Od orzeczeń Sądu Koleżeńskiego przysługuje prawo odwołania się w terminie 30 dni od otrzymania orzeczenia do Zarządu , którego uchwała jest ostateczna.
§ 36
Sąd Koleżeński działa na podstawie regulaminu uchwalonego przez Walne Zebranie.
ROZDZIAŁ V
Majątek Towarzystwa i gospodarka finansowa
§ 37
Majątek Towarzystwa stanowią nieruchomości, ruchomości i finanse.
§ 38
Towarzystwo uzyskuje fundusze ze :
1) Składek członkowskich
2) Środków z funduszy publicznych, grantów
3) Kontraktów i świadczenia usług.
4) Świadczeń członków wspierających
5) Darowizn.
6) Odsetek od kapitału
7) Lokat i akcji
8) Odpisów 1% podatku dochodowego od osób fizycznych.
9) Ze zbiórek publicznych.
10) Nawiązek sądowych.
11) Spadków i zapisów.
12) Dochodów z działalności gospodarczej oraz działalności odpłatnej pożytku publicznego.
§ 39
1) Składki członkowskie za bieżący rok powinny być opłacane do końca każdego roku. Nowo przyjęci członkowie opłacają składki według zasad określonych przez Walne Zebranie w ciągu czterech tygodni od otrzymania powiadomienia o przyjęciu do Towarzystwa.
2) Wysokość składek określa uchwałą Zarząd.
3) W uzasadnionych szczególnych przypadkach Zarząd może umorzyć członkowi zaległe składki bądź zwolnić z obowiązku ich płacenia.
§ 40
Pozyskany majątek służy wyłącznie realizacji zadań należących do sfery celów statutowych oraz zadań publicznych.
§ 41
Towarzystwo prowadzi gospodarkę finansową zgodnie z obowiązującymi przepisami.
§ 42
- Do składania oświadczeń woli o zakresie praw i obowiązków majątkowych oraz zawierania umów , a także udzielania pełnomocnictwa uprawnionych jest dwóch członków zarządu łącznie, to jest Prezes lub wiceprezes i Skarbnik.
- Inne pisma i dokumenty nie rodzące obowiązków majątkowych podpisują Prezes lub wiceprezes i Sekretarz.
§ 43
Niniejszy statut zabrania :
a) Udzielania pożyczek lub zabezpieczenia zobowiązań majątkiem Towarzystwa w stosunku do jego członków, członków władz lub pracowników oraz osób z którymi pracownicy pozostają w związku małżeńskim albo stosunku pokrewieństwa, powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo w związkach z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli, zwanych dalej osobami bliskimi.
b) Przekazywania majątku Towarzystwa na rzecz członków , członków władz Towarzystwa lub pracowników oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach.
c) Wykorzystywania majątku Towarzystwa na rzecz członków, członków władz Towarzystwa lub pracowników oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich chyba, że to wykorzystanie bezpośrednio wynika ze statutowego celu Towarzystwa.
d) Zakupu na szczególnych zasadach towarów i usług od podmiotów w których uczestniczą członkowie Towarzystwa, członkowie władz Towarzystwa lub pracownicy lub osoby im bliskie.
ROZDZIAŁ VI
Postanowienia końcowe
§ 44
Uchwałę o zmianie Statutu lub rozwiązaniu Towarzystwa podejmuje Walne Zebranie:
- W pierwszym terminie większością 2/3 głosów w obecności co najmniej połowy członków zwyczajnych Towarzystwa.
- W drugim terminie zwykłą większością głosów lecz przy obecności nie mniej niż1/4 liczby członków.
§ 45
Podejmując uchwałę o rozwiązaniu Towarzystwa Walne Zebranie określa sposób jego likwidacji oraz przeznaczenie majątku Towarzystwa.
§ 46
W sprawach nie uregulowanych w niniejszym Statucie zastosowanie mają przepisy Ustawy Prawo o stowarzyszeniach i Prawa Cywilnego.